Tips om je klanten écht te leren kennen

Categorieën Geen categorie

Veel organisaties willen een bepaalde doelgroep aanspreken als het gaat om het promoten of verkopen van hun product of dienst. Vaak hebben ze globaal wel een idee over wie ze moeten benaderen en stemmen hier ook hun boodschap op af. Maar kennen deze bedrijven hun klanten nu eigenlijk wel? Dit heeft niets te maken met wat je denkt te weten over hen op persoonlijk vlak, maar hiermee bedoelen we meer de interesses van de klant. Het is erg belangrijk om dit goed in kaart te hebben. Daarom geven wij je graag een aantal tips, waarmee je jouw klanten pas echt goed leert kennen.

Customer journey

Om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van de klant, is het handig om een customer journey op te stellen. Hierin beschrijf je het gehele proces wat een klant doormaakt vanaf het eerste moment van contact tot en met de aankoop of afname van een product of dienst. Als je eenmaal weet hoe de klant dit ervaart, kun je hier gericht op inspelen met je bedrijfsvoering. Onderzoek daarom hoe klanten in contact kunnen komen en welke behoefte vervult moet worden. Ook breng je in kaart wat de interesses zijn en hoe de klant overgaat tot actie. Als je meer wilt weten over de ervaringen van de klant kun je ook bestaande klanten vragen stellen of vragen aan de klantenservice hoe het contact met klanten verloopt.

Klantenprofiel

Om beter in zicht te krijgen in jouw klanten, kun je ook een klantprofiel maken. Dit houdt in dat je een aantal klantenkenmerken verzameld, waardoor je een beter inzicht krijgt in wie deze klanten precies zijn. Deze kenmerken worden verzameld vanuit het analyseren van kenmerken en gedragingen uit verschillende kanalen en systemen. Hierbij kun je denken aan contactgegevens, demografische data, aankoophistorie, kanaalgebruik en webgedrag. Deze inzichten zijn voor jou als organisatie erg waardevol, aangezien je de klant nu beter kent en dus beter kunt benaderen.